mandag den 18. februar 2013

Velkommen i Madlaboratoriet!

På opfordring fra en trofast læser har jeg lavet dette indlæg, der går lidt bag om opskrifterne på bloggen og giver et indblik i, hvad der findes af forråd, finurligheder og finesser bag mine skabslåger. Jeg håber, du vil få stillet din nysgerrighed, lade dig inspirere, eller måske komme med indput eller spørgsmål. Så kære læser: Velkommen i Madlaboratoriet! :)

Først et par billeder af mit køkken (som vi er tre lejligheder/5 personer der deles om):



Arbejdsplads og komfur med krydderihylde omfattende oregano, timian, salvie, rosmarin, muskat, paprika, karry, spidskommen, garam masala, kanel, allehånde, nellike, mynte, koriander, kardemomme, ingefær og peber.



De 3 lejligheders respektive køleskabe, mikroovn, den lille ovn, og lille fryser (længst til højre).


Mit 'gear'...


Ja, ikke det vilde, men: Smoothie/suppe-blender (Aida), alt-muligtblender (Braun) med stavblender, snitter, minihakker og pisker, elektrisk kaffekværn (som jeg har planer om at male fx krydderier og hørfrø i også), køkkenvægt.

Den fælles reol...



Her får man et indtryk af, hvor meget der stuves sammen på lidt plads. Min hverdagslige strategi for madlavning er at have et stort forråd af diverse ting og sager som base, sådan at jeg for det meste kan nøjes med at supplere med friske varer som grøntsager og mejeriprodukter for at have et lækkert og spændende aftensmåltid! Her kommer det så...

Kassen med diverse kulhydrater og tørre proteiner:


Forskellige former for pasta og ris, polenta, speltkerner, rispapir (til vietnamesiske forårsruller), linser i diverse farver, og et varierende udvalg af bønner (fx soja-, kidney-, sorte, black eye, hvide, kikærter etc.).

Og kassen med bageingredienser:


Rugmel, hvedemel, havregryn, durummel, grahamsmel, sigtemel, kikærtemel, knækkede rugkerner, solsikke- og græskarkerner, hørfrø og sesamfrø.

Og i fryseskuffen:


Altid hjemmebagteboller og (eller bager-) rugbrød, frosne bær og bananer til smoothies og is, frossen spinat og bønner (både grønne og kogte).

Diverse flydende...


Tahin, olivenolie, mangochutney, fransk æblecidereddike, peanutbutter, pesto, soya og en god sennep (gerne dijon eller grovkornet.)

Lidt specialiteter:


Blåbærsirup (Urtekram), brombæreddike med appelsin (Samsø Landkøkken), balsamicoglaze, citronolie, kokosolie, artiskok- og auberginepesto.

Diverse til salater, snacks, panering mv.



Hasselnødder, mandler, peanuts, kokosmel, sesamfrø, græskarkerner, dadler, røde dadler, figner, rosiner og majsstivelse.

Den søde hylde:


Min gigantiske samling af honning - tårnet vokser faktisk et par bøtter ud af billedet - (fra tiden som 'ambassadør'/produkttester for Jakobsen honning), der bl.a. også tæller to slags agavesirup, akaciehonning og citronhonning, lakridspulver fra Karlsen (køb i Løvbjerg), en kokoscreme fra Østrig, agar-agarpulver, mørk chokolade, kakao og farin. Og nogle isforme (helt til højre) som jeg endnu ikke har afprøvet.
De usaltede pistacienødder er en lidt dyr affære, som jeg gemmer til kage/dessertpynt. Det samme gælder en lille bøtte med frysetørrede jordbær, som desværre ikke kom med på billedet!

Konserves:


Makrel, tun, torskerogn, dåsebønner og tomatpuré. Der burde også være hakkede tomater. Og oliven.

Sidst, men ikke mindst, er jeg en stor osteelsker, så man vil altid finde en del forskellige varianter i mit køleskab (vi var vist oppe på en 9-10 stykker på et tidspunkt!), men dette var utroligt nok, hvad det blev til i dag:


Hytteost, Danbo og cheddar. Ellers vil man ofte finde en blå ost (Danablu eller gorgonzola), en hård ost (pecorino/piccobello/parmesan), en brie, emmenthaler etc...

Hvad der ellers er i mit køleskab svarer nok meget til alle andres: et udvalg af frugt (bananer, æbler, appelsiner etc.), rodfrugter (rødbeder, gulerødder, pastinakker, jordskokker, kartofler), løg, hvidløg, ingefær, andet grønt (fx kål, broccoli, peberfrugter, avocado) og ellers lidt pålæg (mest ost, leverpostej og peanutbutter) og mælkeprodukter.

Det var alt for nu! Håber I blev klogere og kunne bruge det til noget. :)










Ingen kommentarer:

Send en kommentar