mandag den 31. december 2012

Nytårsdessert II: Sarah Bernard-kager med hvid chokolade og blåbærtrøffel

I går postede jeg et lidt gammeldags bud på en nytårsdessert, nemlig svesketrifli. Her kommer til gengæld en ret 'trendy' fortolkning af Sarah Bernard-kagen; blåbærtrøffel overtrukket med hvid chokolade på en lækker marcipanbund med et pift af appelsin! Velbekomme siger jeg bare...! ;)




Sarah Bernard-kager med hvid chokolade, blåbærtrøffel og marcipanbund (ca. 10-12 stk.):
(Jeg fulgte nogenlunde Annes opskrift men med et par ændringer.)

Bunde:
  • 200 g marcipan
  • 1 tsk vanillesukker
  • ½ øko-appelsin, saft og fintrevet skal
  • 1 æg, delt i hvide og blomme
  • 40 g hakkede mandler
Riv marcipanen groft og rør den sammen med æggeblomme, appelsinskal og -saft, vanille og mandler. Pisk æggehviden stiv og vend den i marcipanmassen. Fordel massen i 10-12 makronstore flade kugler på en bageplade med bagepapir. Glat overfladen med en våd ske. Bag bundene ca. 15 min. ved 200 grader.

Fyld:
  • 1,25 dl piskefløde
  • 1 tsk vanillesukker
  • 100 g hvid chokolade
  • 1/4 dl blåbærsirup (fx fra Urtekram) eller -marmelade
  • 2 spsk citronsaft
  • 1 stk husblas
Husblassen iblødsættes i koldt vand i 10 minutter, hvorefter alt overskydende vand er fjernes (jeg lagde det på et viskestykke og trykkede vandet væk. Imens bringes fløde og vanille i kog og chokoladen smeltes heri. Den opblødte husblas opløses i flødemassen under omrøring sammen med blåbærsirup og citronsaft. Cremen stilles til afkøling minimum 6 timer og gerne natten over med husholdningsfilm direkte på overfladen for at undgå kondens.
Ved samling af kagerne piskes cremen op til en let mousse og fordeles på bundene. Jeg har ikke nogen sprøjtetyl, så jeg brugte bare en ske, hvad der altså også sagtens kan lade sig gøre. Kagerne fryses 20-30 minutter inden overtræk.





Overtræk:
  • 100 g hvid chokolade
  • Pynt: fx knuste frysetørrede bær, lakridspulver, kakao pistacienødder etc.
2/3 af chokoladen smeltes over vandbad og resten smeltes i den smeltede chokolade. Hver kage overtrækkes med ca. 1-1½ tsk chokolade og pyntes festligt med det samme (chokoladen stivner hurtigt på den kolde trøffel)!




- GODT NYTÅR TIL ALLE LÆSERE :)




5 kommentarer:

  1. Ej hvor ser de bare ekstremt lækre og syndige ud! :)
    Uf du måtte godt have sendt en min vej :)
    Og det er virkelig fristende at prøve blåbær versionen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Anne! - Og tak for inspirationen. :)
      De blev revet væk, som du også selv skriver.
      Men jeg er vist også "nødt til" at prøve versionen med hindbær en dag!! ;)

      Slet
    2. Forresten, så er vi jo navnesøstre OG - opdagede jeg ved en tilfældighed i starten af november under et besøg på din blog - vi deler også fødselsdag! Dét er da lidt sjovt. :)

      Slet
    3. Jeg kan varmt anbefale versionen med hindbær og så lige et lille drys lakrids på toppen - haps! :)
      Ej hvor er det sjovt at vi både er navnesøstre, samme fødselsdag og begge har en passion for mad - dét er altså sjovt og tilfældigt! :) Er vi også lige gamle så?

      Slet
    4. Næsten! - Jeg er lige et år yngre end dig.. ;)

      Slet