tirsdag den 11. marts 2014

Snoet pestobrød med ost

Dette snoede pestobrød (design inspireret af Twin Food) med ost er en af den slags, man bliver ved med at sidde og skære/brække små hapser af, så længe det er inden for rækkevidde. Det er hurtigt at lave, fordi det ikke skal hæve, og så har det en dejlig tæt og blød konsistens. Server det som et smukt tilbehør til suppe eller grillmad eller som appetizer/snack med et glas hvidvin. Velbekomme :)


Snoet pestobrød med ost (tilbehør til ca. 4 personer):
  • 1 dl yoghurt
  • 3 dl vand
  • ½ spsk salt
  • 100 g havregryn (finvalsede)
  • 150 g rugmel
  • 3 tsk (røget) paprika
  • 3 tsk oregano
  • ½ spsk bagepulver
  • 250 g sigtemel + ekstra til drys
  • ca. 1½ spsk rød pesto
  • 100 g revet ost (gerne en der smager af noget - Jeg brugte gouda)
Rør yoghurt og vand sammen med salt og havregryn. Rør rugmel, krydderier og bagepulver i og tilsæt sigtemel lidt ad gangen idet du samler dejen med en dejskraber. Du skulle gerne ende med en fast, let klistret dejklump. Drys den med mel og form den til en lang, tyk pølse som du lægger på en bageplade med bagepapir. Træk huller og sprækker i dejen med en gaffel og smør pestoen ud over den. Drys den revne ost oven på og mas den lidt ned i dejen med gaflen. Sno nu dejpølsen lidt og saml enderne sådan at du får en rund krans. Drys med lidt mel for en rustikt look (du kan evt. klappe det let fast) og bag brødkransen en halv time i en forvarmet ovn ved 200 grader. Serveres lunt og holder sig også fint i en plasticpose til næste dag.



2 kommentarer:

  1. Det her brød skal jeg lave i aften til hummus. Jeg tror dog, jeg vil bruge gær og kærnemælk (som er erstatning for yoghurt). Dit ser godt nok lækkert og sprødt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Gær og lidt hævetid vil helt sikkert kun give bedre resultater! Jeg var bare lidt doven og i tidsnød den dag, jeg lavede brødet! ;)

      Slet