tirsdag den 24. februar 2015

Blomkålspizza med hvid bønnecreme, chorizo, valnødder og grønne oliven

Denne lowcarb blomkålspizza var lidt en doven hovsa-affære, som alligevel endte temmelig lykkeligt! Jeg havde egentlig tænkt mig at lave nogle boller af blomkål til en vegetarburger, men jeg gad ikke til at forme dem, så i stedet bredte jeg bare hele herligheden ud til ét stort fladbrød på en bageplade. Jeg var i tilgift for doven til at lave bønnedeller, som jeg havde tænkt mig, så de blev i stedet bare blendet til en lækker creme med yoghurt og hvidløg. Og nå ja, så var der lige en chorizopølse og nogle oliven samt en rest valnødder fra mine forældres have. Og så var der pizza! Velbekomme :D




Jeg blev i øvrigt også glad for at opdage, at denne blomkålsbund var meget mere sammenhængende end man ofte oplever med den type low carb-bunde. Den kunne sagtens spises med fingrene, hvis man var i det humør - bonus! ;)


Blomkålspizza med hvid bønnecreme, chorizo, valnødder og grønne oliven:
  • 1 mellemstort blomkålshoved
  • 3 æg
  • 0,5 dl kokosfibre
  • 2 spsk husk
  • 1 tsk salt
  • 1 karton/230 g (kogte) hvide bønner
  • 1 dl yoghurt
  • 1 god spsk citronsaft
  • 2 små fed hvidløg
  • ca. 150 g chorizo (helst i hel form og ikke den skiveskårne slags)
  • 1 god håndfuld valnødder
  • 8-10 gode (stenfri) oliven
Skær blomkålen i grove stykker og puls til 'ris' i blenderen (jeg gør det af 2-3 omgange). Rør med æg, kokosfibre, husk og salt og lad det stå og trække 5 minutters tid. Beklæd en bageplade med bagepapir og bag blomkålsbunden ved 200 grader i ca. 20 minutter, eller til den er fast og gylden og uden problemer kan løftes i én af siderne uden at gå i stykker.
Blend imens bønner, yoghurt, citronsaft og hvidløg til en glat dip. Smag til med salt.
Skær chorizoen i skiver og hak valnødder og oliven groft. Smør bønnedippen ud på den bagte blomkålsbund og fordel fyldet oven på. Bag pizzaen yderligere ca. 5 minutter øverst i ovnen til chorizoen er blevet lidt sprød. Server med en frisk salat.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar