torsdag den 12. marts 2015

Sund gulerodskage med ricottacreme

Jeg havde ærligt talt ikke høje forventninger inden jeg satte tænderne i denne sunde gulerodskage (jeg spiste den hovedsageligt til morgenmad ;-) ) med hvide bønner, for den føltes temmelig hård og tør. Men så smagte jeg den første mundfuld og var fuldstændigt solgt! Den er en anelse tæt og bastant, ja, men det har nu aldrig været noget dårligt ting, når vi taler kage. Og den vanilleprikkede ricottacreme med citronskal var en tindrende prik over i'et! ;-) Velbekomme.



Sund gulerodskage med ricottacreme:
  • 200 g kogte bønner (jeg brugte borlottibønner, men fx hvide bønner er også fint)
  • 200 g æble
  • 225 g gulerødder, groftrevet
  • 3 æg
  • saft (ca. 0,5 dl) og fintrevet skal af en lille økoappelsin
  • 40 g kokosfibre
  • 2 spsk husk
  • 1,5 spsk kanel
  • 1 spsk ingefær
  • 1,5 tsk kardemomme
  • 1 tsk muskat
  • 0,5 tsk salt
  • sødemiddel efter smag (jeg brugte 1 lille spsk flydende Perfect Sød, som svarer til ca. 100 g sukker)
Frosting:
  • 200 g ricotta
  • ca. 1,5 spsk citronsaft
  • 1/4 tsk vanillepulver
  • sødemiddel efter smag
Skær æblet i grove stykker (behold bare skrællen på) og blend det til en glat puré med bønner og 1 æg. Tilsæt de sidste to æg og blend igen. Rør massen sammen med de revne gulerødder, appelsinskal og -saft. Tilsæt krydderier og salt og herefter husk og kokosfibre og rør grundigt. Smag til med sødemiddel og hæld dejen i en springform med bagepapir i bunden. Bag kagen ca. 30-35 minutter ved 200 grader. 
Lad kagen køle helt af.
Rør ricottaen med citronsaft og vanillepulver og smag til med sødemiddel. Smør cremen på den afkølede kage og server med en varm kop te.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar