onsdag den 7. marts 2012

Rød pesto

Der er stor forskel på smagen af de pestoer, man kan købe i supermarkedet - og det har ikke altid nødvendigvis noget med prisniveauet at gøre..
Men apropos pris: Det er nemt og billigt at lave sin egen pesto!


Jeg kan godt blive lidt træt af den grønne af slagsen (især hvis det er en af de mindre gode af slagsen, som ganske vist er grøn, men til gengæld hverken smager af basilikum, ost eller hvidløg).


Da jeg tilfældigvis lå inde med en pose soltørrede tomater fra Netto, bestemte jeg mig for at gøre et forsøg udi pestoens fagre verden...


Smukke, det er de altså, de soltørrede tomater!

Her er hvad du skal bruge til et syltetøjsglas-fuld pesto:
  • Soltørrede tomater (jeg havde en mængde ca. svarende til 1 vandglas)
  • 1 spsk olivenolie
  • 1 godt fed hvidløg
  • 1 spsk solsikkekerner + 1 spsk græskarkerner
  • Vand
  • 1½ spsk fintrevet parmigiano/peccorino
  • Evt. lidt ketchup eller rørsukker



Start med at klippe tomaterne i mindre stykker og sæt dem i blød i vand til det lige dækker i ca. 45 min. (det kommer sig ikke så nøje - de vil sagtens kunne stå længere).
Jeg brugte de helt tørre slags, men bruger man dem i olie, kan man nok springe iblødsætningen over (og evt. udelade noget af olivenolien).

Tørrist solsikke- og græskarkerner på en varm pande til de får farve og begynder at poppe.
Hæld dem over på en tallerken og lad dem køle lidt af.



Imens hældes de opblødte tomater med vand i blenderen sammen med et grofthakket fed hvidløg.


Blend til en grødagtig konsistens og tilsæt de ristede kerner.

Det bliver ret stift nu, så hav en glas vand stående, som du løbende kan spæde til med for at justere konsekvensen. (Man kan selvfølgelig også bare hælde mere olie i...)

Tilsæt så ost..


Og smag evt. til med lidt ketchup eller rørsukker. 

Mine tomater var meget salte fra starten, så det var slet ikke nødvendigt at tilsætte ekstra salt. Smag dig frem.






Færdigt arbejde! :)
Jeg opbevarer min pesto i et syltetøjsglas på køl og vil skyde på at den sagtens kan holde sig en uge eller længere.


Nu kan man så anvende sin pesto, som man foretrækker det; i pasta, salater, på brød, pizza eller som jeg vil poste en opskrift på om lidt............ (sneak peak)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar