torsdag den 21. juni 2012

Blomkålscurry med ris og banan-relish

Her kommer en simpel indisk inspireret ret, som let lader sig bikse sammen - også til større forsamlinger.


Til to personer:
  • 1 stort løg
  • 3 fed hvidløg
  • 2 gulerødder
  • 1 kartoffel
  • ½ blomkål
  • 2 store tomater
  • 1 lille dåse (165 ml) kokosmælk
  • 1 spsk god karry
  • Salt
  • 1 håndfuld rosiner
  • Ris i en mængde, der passer jer
Sæt risene over. Skær løget i strimler og svits det i en gryde i olie. Skræl gulerødder og kartofler og skær i mindre stykker. Svits dem med og tilsæt finthakket hvidløg og karry. Tilsæt lidt vand, og læg låg på.
Tilsæt kokosmælk (evt. bare den vandede del - resten kan bruges i denne dessert). Skær blomkål i mindre buketter og tomater i tynde både og tilsæt dem, 
når grøntsagerne (og ris) er ved at være møre.
Kort før servering (1 minut oder so) vendes rosinerne i.


Server med denne banan-relish:
  • 1 stor banan
  • saften af ½ lille citron
  • 1 tsk mangochutney
Skær bananen i små tern og vend den sammen med citronsaft og mangochutney. 

Og værsgo:







2 kommentarer:

  1. Jeg lavede denne ret til frokost i dag og den smagte SÅ godt :-) Jeg puttede dog væsentlig mere karry samt lidt chili i, da jeg elsker stærk krydret mad!
    Tusind tak for opskriften - og din blok i det hele taget, den er en super inspirationskilde :-)
    Mvh. Mie

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med sådan en positiv tilbagemelding! :-)
      Jeg vil egentlig give dig ret mht. karryen, og er også ret sikker på, at jeg selv har kommet mere i end den ene tsk, der står i opskriften. Det må være en tastefejl (som jeg fluks retter)!

      Slet