mandag den 6. maj 2013

Hjemmelavet yoghurt

Vi fortsætter i morgenmadssporet (I husker vel den gigantiske banan-cookie?) med en portion hjemmelavet yoghurt. Jeg blev tippet om denne opskrift fra River Cottage, men eftersom jeg hverken ejer termometer eller mælkepulver blev det på gefühl - og det blev alligevel helt godt! Resultatet så sådan ud:



Den bliver lidt tyndere i konsistensen, end den yoghurt man køber, men hvis man foretrækker den tykkere, kan man dræne den et par timer gennem et tyndt klæde/viskestykke.

Hjemmelavet yoghurt:
  • ½ liter upasteuriseret sødmælk (fx Thise eller Naturmælk)
  • 3 spsk yoghurt
Mælken varmes op til 46 grader (eller hvis som jeg er uden termometer: en lille smule varmere end det er behageligt at have fingeren i) og hæld den over i en varm skål (jeg skoldede en margretheskål med kogende vand). Rør yoghurten i og dæk skålen med husholdningsfilm. Pak den ind i et håndklæde og stil den på en varm radiator eller et lignende varmt sted. Lad den stå sådan ca. 8 timer og prøv så konsistensen (der skal lige røres lidt rundt). Er den for tynd, kan du lade den stå yderligere 1-2 timer.
Den færdige yoghurt opbevares på køl og kan holde sig 3 dages tid, vil jeg tro. Til denne basisopskrift kan man jo så forsøge sig med at blende forskellige frugter i så som banan, bær, fersken etc.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar