onsdag den 2. oktober 2013

Varmende kikærtegryde med karry og pak choy

Da jeg udblødte kikærter til denne ret endte jeg med nogle gigantiske kugler, som var perfekte til denne gryderet. Gad vide om det var en speciel sort? I hvert fald mindede det mig om hvor lækker sådan en gryderet med kikærter kan være - her flankeret af squash, pak choy, tomater og gulerødder. En nem og hurtig ret! Velbekomme :)



Kikærtegryde med karry og pak choy (2-4 personer, afhængigt af om I fx spiser ris til eller bare nyder retten for sig selv)

  • 250 g kikærter (tør vægt)
  • 4 laurbærblade
  • 1 løg (jeg brugte rødløg)
  • 2 fed hvidløg
  • 2 store gulerødder
  • 1 squash
  • 2 store tomater
  • 3 store pak choy
  • 1 spsk karry
  • salt
Udblød kikærterne natten over eller mindst 8 timer og kog dem møre i letsaltet vand med laurbærbladene (kogetiden kan variere fra ½ til 1 time, viser min erfaring). Skær løget i halve eller kvarte ringe og svits det i olie, gerne i en wok eller stor gryde. Hak hvidløget og skær gulerødder og squash i halve skiver. Kom dem i gryden og tilsæt efter 3 minutters tid tomater i tynde både. Skær pak choyen i grove stykker og kom dem i gryden sammen med karry. Efter et par minutter (der skal stadig være bid i grøntsagerne!) smages til med salt og der er serveret! :)

Spis retten som den er, med ris eller nudler eller som fyld i wraps. Du kan også lave den til en suppe ved at tilsætte vand og måske lidt bouillon.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar