fredag den 4. april 2014

Noriruller med sprødt grønt, marinerede svampe og peanutdip

Jeg kunne for nylig læse mig til at sushi betyder 'med sticky rice' og ikke, som de fleste af os tror, 'rå fisk'. Disse lækre noritang-ruller, der ikke indeholder hverken ris eller fisk, smager imidlertid virkelig meget som det, jeg synes kendetegner sushi - og jeg kan lige så godt afsløre hemmeligheden bag: det er tangen, der gør det! ;) 


Nori-ruller med sprødt grønt, marinerede svampe og peanutdip (ca. 7-8 store ruller):
  • 3 medium gulerødder
  • 3 forårsløg
  • en halv squash
  • 2 portobellosvampe
  • 2 spsk soya
  • 2 tsk sesamfrø
  • 5-6 spsk cremefraiche 5%
  • 7-8 ark noritang
Start med at skære portobellosvampene i tynde skiver og læg dem i en skål eller et lille fad med soya og sesamfrø. Stil dem på køl, mens du forbereder resten af grøntsagerne og peanutdippen. Skær gulerødder og squash i lange tændstikker og forårsløg i tynde ringe.





Ved samling af rullerne lægges et ark noritang på et skærebræt eller en tallerken og smøres med godt en halv spsk cremefraiche. Herefter lægges grøntsagerne og de marinerede svampe i et smalt bælte midt på arket, hvorefter de rulles sammen så stramt som muligt. Fortsæt med resten og server med peanutdippen.




Peanutdip:
  • 1 spsk peanutbutter (jeg brugte crunchy)
  • 1 spsk sød chilisauce
  • 1 spsk citronsaft
  • 2 spsk vand
  • 0,5 spsk soya
  • 0,5 tsk stødt ingefær
Rør alle ingredienser sammen til en glat creme i en lille skål.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar