søndag den 12. april 2015

Sunde fudge brownies med karamelcreme

Jeg har sådan glædet mig til at dele denne opskrift med jer! ;-) 
Disse sunde, low carb brownies har en perfekt svampet og tæt konsistens og en dejlig mild chokoladesmag, som går utroligt godt i spænd med karamelkvarken øverst. De skal helt sikkert bages igen, når lejligheden (læs: de overmodne bananer) byder sig! Velbekomme :-)



Jeg kan jo lige oplyse til de interesserede, at sådan et stykke indeholder sølle 92 kcal inklusive frosting (og 72 kcal uden)! Så kan man næsten godt tage to gange. ;-)

Sunde fugde brownies med karamelcreme (8 stykker):
  • 2 mellemstore overmodne bananer (200 g, klargjort vægt)
  • 1 æble (150 g, klargjort vægt)
  • 1 dl kærnemælk
  • 1/4 tsk salt
  • 1 tsk flydende Perfect Sød (eller foretrukkent sødemiddel svarende til ca. 50 g sukker)
  • 1,5 tsk bagepulver
  • 2 æg
  • 2 spsk husk
  • 30 g kakao (hvis du vil have den rigtig mørke kan du tilsæt 1 spsk/10 g ekstra)
  • 30 g kokosfibre
---
  • 200 g kvark eller skyr
  • 2 tsk karamelessens (jeg bruger en fra Dr Oetker)
  • sødemiddel efter smag
  • 1 nip salt
Blend bananer og æble (det er ikke nødvendigt at skrælle det) til en glat puré. Rør puréen sammen med kærnemælk æg og sødemiddel. Tilsæt kakao, og bland husk, kokosfibre og bagepulver, inden det røres i dejen. Smør et lille ildfast fad (ca. 22 x 15 cm) eller en springform og hæld dejen heri. Bag kagen ca. 30 minutter ved 200 grader. Den vil hæve en del, men du kan lige slå fadet let mod bordet et par gange, når du tager kagen ud af ovnen for at hjælpe den til at falde sammen. Ellers gør den det nok også af sig selv.
Lad den køle helt af på køkkenbordet.
Rør kvarken med karamelessens og salt og smag til med sødemiddel. Karamelcremen smøres på kagen udmiddelbart inden servering. Hvis ikke hele kagen skal spises på én gang holder den sig glimrende tildækket på køl, og cremen kan ligeledes gemmes ved siden af i en lufttæt beholder på køl. 








6 kommentarer:

  1. Hvad sker der, hvis man udlader HUSK'en? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så ville jeg nok lige tilsætte lidt mere kokosfiber i stedet ;) Husk er med til at suge noget væde og giver nok også lidt til konsistensen.

      Slet
  2. Tror du man kan bruge vand eller mælk istedet for kærnemælken?

    SvarSlet
  3. Hvilken HUSK skal man bruge? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener, at jeg her har brugt den gule (altså malede loppefrøskaller)! Du kan evt. starte med 1 spsk og se, om dejen kan tage lidt mere, for at være på den sikre side. ;-)
      Beklager at jeg ikke kan svare mere præcist, men da jeg tidligere har brugt loppefrøskaller, som ikke var af 'HUSK'-mærket, har jeg ikke altid været klar over, hvad forskellen var på 'den grønne' og 'den gule'. Men ud fra de øvrige ingredienser i ingredienslisten tror jeg nu, at det er den malede slags, jeg har brugt. :-)

      Slet