fredag den 23. oktober 2015

Chiabrød

Næste weekend får jeg en masse dejlige venner på besøg, når jeg fejrer min 25 års fødselsdag. Jeg har inviteret dem på ost og rødvin, og så hører der jo noget godt, hjemmebagt brød til. Jeg snyder lidt og forbereder lidt i forvejen, og således blev det bl.a. til dette lækre chiabrød, der har en tæt og saftig krumme, som også er velegnet som fx sandwichbrød. Velbekomme! :-)



Chiabrød (2 store formfri brød):
  • 25 g gær
  • 1 spsk salt
  • 1 spsk honning
  • 1 liter vand, lunkent
  • 2 dl yoghurt
  • 1 dl chiafrø
  • 5 dl rugflager (kan evt. erstattes af grovvalsede havregryn)
  • 5 dl sigtemel
  • 8 dl hvedemel
Smuldr gæren og rør den sammen med salt og honning i en stor bageskål. Tilsæt vandet, yoghurt, chiafrø og rugflager og bland godt. Rør sigtemel og derefter hvedemel i lidt ad gangen. Du skulle gerne have en tyk og klæbrig dej nu. Dæk skålen med et viskestykke og lad dejen hæve på køkkenbordet i 1,5-2 timer. Hæld den ud på en bageplade med bagepapir i to aflange brød og bag ca. 40-45 minutter ved 215 grader midt i ovnen. Lad brødene køle af på en rist.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar