tirsdag den 5. januar 2016

Festlig salat med blandede gulerødder

Uf, så kom kulden ellers bare fygende ind over os, hva'?
Det er ikke meget, jeg gider at bevæge mig udenfor i det her blæsevejr, så jeg bliver hjemme og tager tilløb til at komme i gang med specialet. Og så kan jeg jo lege lidt i køkkenet i stedet! ;-)
Det er bl.a. blevet til denne festlige salat med blandede gulerødder, avocado, vindruer, granatæble og saltede pekannødder. Lige til at blive glad af i den mørke tid! Velbekomme :-)




Festlig salat med blandede gulerødder (tilbehør til 4 personer):
  • ca. 600 g blandede gulerødder (fx lilla og gule)
  • 1 mellemstor moden avocado
  • limesaft + lidt salt
  • ca. 25 stenfri vindruer
  • et halvt stort granatæble (skal give ca. 1,5 dl kerner)
  • 2 spsk olivenolie
  • 1 spsk æblecidereddike
  • 0,5 spsk dijonsennep
  • 1 tsk honning eller agavesirup
  • 1 håndfuld saltede pekannødder (jeg købte nogen i Netto, men du kan også bare selv riste dem på en tør pande og drysse med salt)
Skræl eller skrub gulerødderne og skær dem i hele eller halve skiver. Skær avocadoen i tern og dryp dem med limesaft og drys med lidt salt. Skær vindruerne i halve og pil kernerne ud af granatæblet. 
Pisk olie, eddike, sennep og honning til en dressing.

Anret salaten på et flot salatfad: først gulerødder og avocado, så dressing, så vindruer, granatæblekerner og pekannødder.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar