lørdag den 25. februar 2012

Hjemmelavet müsli


Müsli er, som så mange andre madvarer, blevet en dyr fornøjelse at erhverve sig i butikkerne.
Og er man, som jeg, solgt til nydelsen af denne himmelske spise, er der heldigvis råd at hente!

Jeg elsker at snacke müsli, om det så er med mælk eller yoghurt - eller med is eller bare med fingrene - og så er det jo godt, at man kan fremstille sin egen på et par minutter. 

Man kan selvfølgelig lave den helt nemme: drysse en håndfuld rosiner på sine havregryn og kalde det müsli........

Meeen personligt synes jeg, det sublime ligger i den ristede müsli, som fremhæver den nøddeagtige smag og duft.

Det kan man gøre ved at bikse en ordentlig bradepande af sine yndlings-ingredienser sammen og sætte det i ovnen en stund.

Men kræver man müsli her og nu, kan man også gøre, som jeg gjorde her til aften: 

Varm først en stegepande godt op og tørrist så omtrent 
  • 1½ dl grovvalsede gryn
  • 2 spsk græskar- og solsikkekerner L
  • Lidt grofthakkede mandler 
(eller bare hvad du nu har i skabet af kerner og nødder). 
Vend hyppigt i det, så det ikke brænder på!
Når det begynder at dufte og syde og poppe, skraber du et bart område midt på panden og smelter 1 tsk smør der, idet du straks tager panden af varmen. 
Vend rundt så smørret fordeles jævnt og gentag så samme procedure med en skefuld honning.
Skrab müslien ud i et fad og lad det køle af. Vend lidt rundt så den ikke klumper for meget sammen.



Og så kan man ellers være kreativ! Man kan fx tilsætte tørret frugt som rosiner, dadler, abrikoser osv.

Min müsli fik selskab af en gang yoghurt med æblestykker. :)




1 kommentar:

  1. Hej jeg sidder her og sapper rundt på din blog, og opdager vi har den samme passion og nysgerrighed for alt slags mad, selvom der er 40 års forskel på os. Jeg kan så kalde det for pension opskrifter, de ser meget spændende ud, så jeg vil nu prøve nogle af dem. Tak skal du ha for opskrifterne ☺️
    Laila

    SvarSlet