torsdag den 13. december 2012

Svampesuppe med spinat og kartofler

Jeg kan godt lide at gå på opdagelse i asiatiske supermarkeder ind i mellem, fordi der er så mange spændende ting (og ting man ikke aner hvad er!). Sidst jeg var i sådan et supermarked købte jeg nogle tørrede shiitakesvampe (sådan nogle, man somme tider kan finde i sin frosne wokblanding):



De skal blot opblødes i vand og bruges derefter som almindelige friske svampe. Jeg lavede en suppe med shiitakesvampene, og når vi nu var i det asiatiske hjørne, tilsatte jeg frisk ingefær, som gav en rigtig fin smag. Velbekomme!
NB. Du kan også bare bruge champignoner, hvis der ikke lige ligger et asiatisk supermarked i nærheden.

Svampesuppe med spinat og kartofler:
  • 50 g tørrede shiitakesvampe (eller 250 g champignoner)
  • 1 lille løg
  • 2 store fed hvidløg
  • 1 spsk finthakket frisk ingefær
  • 1 liter vand + 3/4 bouillonterning
  • 300 g frossen helbladet spinat
  • 2 store kartofler
  • 1 tsk honning
  • 1 spsk citronsaft
  • 1 spsk æblecidereddike (eller anden madlavningseddike)
Shiitakesvampene skyldes og sættes i blød på køl i en tildækket skål vand 1 time.
Løget skæres i tynde halve ringe og hvidløg hakkes fint. Svits løget i olivenolie og tilsæt hvidløg og ingefær 1 minuts tid. Hæld vand og bouillon ved og kom den frosne spinat i. Lad det tø og koge op under låg.
Skræl imens kartoflerne og skær dem i tynde halve skiver. Skyld de opblødte svampe og skær dem i halve eller kvarte. Kom kartofler og svampe i suppen, når den koger, og lad det koge 10 minutter. Smag til med honning, citronsaft og eddike, evt. salt.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar