tirsdag den 26. februar 2013

Hørfrøpulver

Dette indlæg er ikke en egentlig opskrift, men mere et tip, som jeg lige ville dele med jer! :)



Jeg har indimellem postet opskrifter, hvor der anvendes 'hørfrøslim' i stedet for æg, fx i disse pandekager eller denne blomkålspizza. Her har jeg altid sat en skefuld hørfrø i vand en halv times tid for så at blende vand og frø i minihakkeren til hørfrøslim. - En fremgangsmåde, der godt kan virke lidt omstændelig sommetider.

Nu har jeg imidlertid endelig anskaffet mig en elektrisk kaffekværn (bare en billig Melissa, som bl.a. forhandles i Føtex og indimellem også Netto) , der altså også kan bruges til at male en portion hørfrø (min kan nok klare ca. 1 dl af gangen) til 'mel' eller pulver. Dette pulver kan man så opbevare i et glas, så man har det lige ved hånden, når man skal bruge det. 

Brug det fx som en nem æggeerstatning: rør 1 spsk hørfrøpulver sammen med 3 spsk varmt vand og lade det stå 5 minutter, til det tykner. Herefter er den klar til brug som bindemiddel i
 pandekager, veggedeller, kager, brød etc.

Eller anvend hørfrøpulveret, som du ellers ville bruge mel i bagværk eller tilsæt lidt som en rig omega 3-kilde til en sund smoothie. Kun din fantasi sætter grænserne! ;)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar