onsdag den 17. september 2014

Dampede rødspættefileter med speltkerner og smørstegt fennikel og spidskål

Jo ældre jeg bliver, jo mere kedeligt synes jeg, det er med sådan en traditionel paneret rødspættefilet. Nogen vil måske sige, at det er fordi, jeg ikke har fået det serveret ordentligt så, men summasummarum, så var det i hvert fald ikke dén behandling, jeg ville give mine rødspættefileter, da jeg kom hjem med et nedsat fund. I stedet blev det til disse dampede ruller på et leje af smørstegt fennikel (min favorit-måde at få fennikel på!). Velbekomme! :)




Dampede rødspættefileter med speltkerner og smørstegt fennikel og spidskål (2 personer):

  • 250 g friske rødspættefileter uden skind
  • 1 spsk æblecidereddike
  • 3 laurbærblade
  • 1 fennikel på størrelse med en knyttet (dame)hånd
  • smør til stegning
  • ca. 250 g spidskål
  • godt 1,5 dl speltkerner (tørt mål)
  • evt. 0,5 bouillonterning
  • salt
  • frisk dild til pynt

Kog speltkernerne i rigeligt vand sammen med bouillon eller salt, ca. 20 minutter. Skær fennikelen i papirtynde skiver og spidskålen i strimler. Rist begge dele på panden i en god klat smør til de er møre, men stadig har en smule bid. Smag til med salt.
Kom en smule vand i bunden af en lille gryde (du kan bruge den samme som til speltkernerne) sammen med eddike og laurbærblade og et drys salt og bring det i kog. Rul fiskefileter sammen til små ruller (du kan evt. lige dele fileterne i to på langs, hvis de er store) og læg dem forsigtigt ned i gryden. Læg låg over og lad dem dampe 5 minutters tid, eller til de er færdige. Anret fennikel-kålblanding med fiskerullerne og speltkernerne og pynt med lidt friske dildkviste. Server evt. med en sur-sør chutney eller salsa. 






1 kommentar:

  1. MUMS, hvor ser det lækkert ud! :-) Kh Cathrine // www.cathrineyoga.dk

    SvarSlet