lørdag den 24. januar 2015

Lowcarb bananmuffins med saltet dadelkaramel-frosting

For nylig fik jeg for første gang afprøvet noget, jeg har set mange steder rundt omkring i blogland, nemlig dadelkaramel - hvilket egentlig bare vil sige dadler blendet med lidt vand og smagt til med salt. Men for en karameltosse som mig måtte det naturligvis afprøves. Lækkert må man sige - ikke mindst også med et par dråber af min nyerhvervede karamelessens ;-) Karamellen kom oven på nogle sunde bananmuffins, som ikke er så søde i sig selv, men får rigeligt fra dadlerne. Velbekomme!



Lowcarb bananmuffins med saltet dadelkaramel-frosting (6 stk.):
  • 2,5 godt overmodne bananer (ca. 250 g)
  • 1 spsk kanel
  • 4 bægre (af de pasteuriserede) æggehvider (svarende til 5 æggehvider) - alternativt 3 hele medium æg
  • 3 spsk husk
  • 50 g kokosfibre
  • 1/4 tsk salt
  • evt. en anelse sødemiddel
Blend bananerne og rør dem sammen med kanel, salt, bagepulver og æggehvide. Rør herefter husk og kokosfibre i og fordel dejen i 6 store silikone-muffinforme. Bag dem ca. 20-25 minutter ved 200 grader og vend dem ud af formene og ud på en rist så de kan køle af.

Dadelkaramel:
  • 10 friske dadler (dem i papæskerne)
  • 3-4 spsk vand
  • ca. 0,5 tsk salt
  • evt. 1 tsk karamelessens (jeg har en fra Dr. Oetker, som jeg fandt billigt i Netto og har set i Kvickly, Føtex og Superbrugsen)
Jeg pillede skindet af mine dadler for at få den glatteste karamel uden små skindstykker. Jeg synes det var lettest, hvis man først skar dem i halve (og pillede stenen ud)og så trak skindet af. (Er du doven, kan dette trin evt. udelades). Blend nu de flåede dadler med vand i fx en minihakker til en glat creme. Reguler konsistensen efter hvor tyk/flydende du ønsker den. Smag til med salt og evt. karamelessens.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar