mandag den 26. januar 2015

Sweet potato fries med guacamole og kikærtedeller

Jeg elsker, elsker, elsker sweet potato! Og en af de suverænt bedste måder at få dem på (der er mange, men alligevel!) er også den simpleste, nemlig som 'fritter'. Den søde smag kombineret med salt er bare lige i skabet, og for mit vedkommende behøver der i virkeligheden ikke være ret meget andet end disse fritter på bordet for, at jeg er tilfreds. Her blev de dog serveret med guacemole som dip og nogle kikærtedeller med sesam, som der dog skal arbejdes lidt mere på, før opskriften er værd at dele. I stedet kan I kaste et blik på de forskellige andre linse/bønnedeller i mit opskriftsindex. Velbekomme! :-)



Sweet potato fries med guacamole og kikærtedeller (2 personer):

  • 500 g (1 bakke) sweet potatoes
  • 1 spsk olie
  • groft salt
  • 1 stor avocado
  • ca. 1,5 spsk citronsaft
  • 1-2 spsk skyr el.lign.
  • salt
  • 1 portion veggedeller
Skræl dine sweet potatoes og skær dem i tynde stave. Vend med olivenolie og bred dem ud i ét lag på en bageplade med bagepapir. Drys med groft salt og bag ca. 20 minutter ved 200 grader. Vend dem forsigtigt med en paletkniv og bag yderligere 5-10 minutter.
Mos avocadoen med en gaffel og rør citronsaft og skyr i og smag til med salt (du kan også tilsætte et lille fed hvidløg, men jeg ønskede ikke at dippen skulle være alt for dominerende). Server med fritter og deller. ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar