lørdag den 23. maj 2015

Krydret æblekage (gluten- og mælkefri)

Jeg havde fået en stor sæk æbler med hjem fra en weekendtur med koret, så jeg tænkte, at jeg ville lave en kage af dem, som jeg kunne tage med til kor den følgende torsdag. Da der desuden er fire glutenallergikere i koret, var det samtidig en kærkommen lejlighed til at få afprøvet noget boghvedemel og tapiocastivelse, som jeg købte for flere måneder siden, men endnu ikke havde fået i brug. Resultatet blev den lækreste, svampede og krydrede æblekage, som de fleste ville have taget af flere gange, hvis der ellers havde været nok! Velbekomme :-)



Krydret æblekage (gluten- og mælkefri) (ca. 20-25 prs.):
  • 1 liter kogt æblemos (små klumper gør ikke noget)
  • 1,5 dl smeltet kokosolie
  • 3 store æg
  • 1 tsk æblecidereddike
  • 5 dl boghvedemel
  • 1,5 dl tapiocastivelse (kan nok udskiftes med majs- eller kartoffelstivelse)
  • 3 spsk kokosfibre
  • 3 tsk natron
  • 1 tsk bagepulver
  • 3/4 tsk salt
  • 2,5 dl sukker
  • 3 tsk kanel og ingefær
  • 2 tsk kardemomme
  • 0,5 tsk nellike og allehånde
Bland boghvedemel, sukker, tapiocastivelse, kokosfibre, natron, bagepulver, salt og krydderier i en stor bageskål.
Pisk æg, æblemos og eddike sammen med den smeltede kokosolie i en anden skål og rør det herefter i det tørre ingredienser. 
Hæld dejen i en stor bradepande (den der hører til ovnen - min ovn er dog lidt lille, så det kan godt være du skal justere bagetiden lidt ned, hvis du bruger en almindelig stor bradepande) og bag ca. 25-30 minutter ved 200 grader. 
Kan nydes lun eller kold, evt. med en kugle vanilleis. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar