lørdag den 19. september 2015

Æblefest! Yndlingsbidder fra arkivet

Æbler lyser rødt på træernes grene, høsten går ind... 
Der er noget helt særligt ved at følge æblerne på træerne, fra de bare er fine hvide blomster, til de bliver små grønne gnallinger og til sidst plumper ned fra grenene, saftige og sprøde. Og nu er det æbletid - juhu! :-) Jeg har fundet nogle af mine yndlingsopskrifter frem fra arkivet, og æblet er en fantastisk ingrediens med sine mange anvendelsesmuligheder. Håber I vil lade jer inspirere til jeres egne æblegilder. Velbekomme. :-)





Ja, nu startede jeg lige med desserten på billedet her ovenfor. ;-) Jeg havde helt glemt denne kage der blev lavet på min fødselsdag sidste år, men som var intet mindre end fantastisk! Der er en Apple Pie Cheesecake med bastognekiksebund, saltkaramel og pekannødder.

Lad os så lige træde et trin tilbage. Jeg elsker æblernes syrligesøde friskhed og nyder dem ofte i salater. Fx denne kålsalat med edamamebønner og peanutbutterdressing:







Æbler gør sig også godt i kødretter. Her er det en æblekylling med sautéret spinat:





Morgenstund har æbler i mund - hver eneste dag for mit vedkommende. Jeg er stadig ikke blevet træt af min yndlingsgrød: havregrød med æble og kanel:




Nu vi er ved morgenmaden, så er æbler jo også fremragende til at holde på fugten i bagværk. F.eks. lavede jeg en dag nogle saftige müsliboller med æble og hasselnødder:





Og hvad med lidt at smøre bollerne i? ;-) Min mor laver denne fantastiske hybenmarmelade med ingefær og æble, som jeg altid glæder mig til at komme hjem til. Den er også perfekt oven på et stykke brie.




Æbler og kanel er jo en klassisk kombination, men har du prøvet at komme æble i dine kanelsnegle? På den måde kan du lave en noget lettere udgave af de populære snegle! :-)




Jeg runder af med en anden æble-kanel-kage, nemlig disse sunde low carb æblemuffins. De kan både nydes til morgenmad, som snack i madpakken eller til aftenteen. ;-)




Hvad er jeres favorit-måder at bruge æbler på? :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar