søndag den 31. januar 2016

Plantain-pandekager (uden mel og mælk)

Jeg har over længere tid fulgt med på bloggen Min Paleo Verden, hvor alverdens lækre opskrifter med den banan-lignende plantain er dukket op med jævne mellemrum. Da jeg forleden var inde i en iransk grønthandler og faldt over nogle plantains, røg de altså straks i kurven. Én af dem blev brugt på disse lækre madpandekager, som hverken indeholder mel eller mælk. Plantains ligner som sagt (store grønne) bananer, men er meget hårdere, og så smager de meget besk i utilberedt stand, skulle jeg hilse at sige! ;-) De kan købes i mange orientalske grønthandlere, og jeg har også set dem i Salling Super. Velbekomme! :-)



Plantain-pandekager (uden mel og mælk) (giver ca. 6 stk.):
Inspireret af denne opskrift
  • 1 stor plantain (ca. 180 g, skrællet vægt)
  • 4 store æg
  • 2 spsk kokosfibre
  • 0,5 tsk salt
  • 3/4 dl vand
Skræl plantainen ved først at skære enderne af og derefter ridse igennem skrællen langs med 'kanterne' på plantainen. På den måde kan du ligesom flække skrællen af. Skær den skrællede plantain i skiver og kom dem og æggene i et højt blenderglas og blend til en helt glat konsisten. Rør salt vand og til sidst kokosfibre i.
Smelt en klat smør på en pande ved jævn varme og kom ca. godt en deciliter pandekagedej på panden. Vend når dejen er stivnet og steg som en almindelig pandekage. Forsæt med resten af dejen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar