søndag den 5. oktober 2014

Mørbrad i safranflødesauce med appelsin og blomkålsris

Min storebror var i Afrika, nærmere bestemt Tanzania og Zanzibar i sommerferien og han bragte en gave med hjem til mig fra en krydderiplantage bestående af en masse små poser med forskellige krydderier. Blandt dem var et minibrev med hidsigt orange safran, og jeg har længe grublet over hvad jeg skulle ofre det på. Men så faldt jeg over en billig nedsat svinemørbrad i Netto og kom i tanke om en af min barndomslivretter: mørbrad i appelsin-flødesauce. Det blev løsningen og resultatet var helt fantastisk lækkert! Velbekomme :)




Mørbrad i safranflødesauce med appelsin og blomkålsris (2-3 personer): 
  • 1 svinemørbrad (500 g)
  • 2 (rød)løg
  • 3 store gulerødder
  • 2,5 dl god appelsinjuice, gerne en lidt syrlig af slagsen
  • 1,5 dl piskefløde
  • 1 g safran
  • 1 tsk spidskommen
  • 0,5 tsk kanel
  • salt og peber
  • 1 stort blomkål
  • 2-3 spsk grofthakket persille
  • 2 spsk saltede peanut
  • 3-4 små blommer
  • 1 spsk olivenolie
Skær løgene i tynde både og svits dem i lidt olie i en stor gryde. Kør mørbraden ved løgene og brun den på alle sider. Skær Gulerødder i grove stykker og kom dem i gryden sammen med appelsinjuice, fløde safran, spidskommen og kanel. Bring det i kog, skru ned for varmen og lad dem simre under låg 35-40 minutters tid. Tag mørbraden op af gryden og skær den i tykke skiver og læg dem ned i saucen igen. Smag til med salt og peber og varm igennem.
Mens mørbraden simrer skæres blomkålen i mindre stykker og køres til risstruktur i blenderen. Vend med olivenolie og smag til med salt og peber. Skær blommerne i tynde både og vend dem i blomkålen sammen med persille og top med peanuts.
Server blomkålscouscousen med den varme mørbradgryde.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar