lørdag den 21. november 2015

Marokkansk gulerodssalat med mandler og persille

Denne salat er lavet frit efter hukommelsen efter en salat, der var på buffeten en dag på min praktikplads, og som simpelthen smagte så godt, at jeg fluks noterede ingredienserne, så jeg kunne prøve den af derhjemme. I den originale version var der også hele hirsefrø i, men det havde jeg ikke lige på lager. ;-) Jeg er vild med salater, hvor der også leges lidt med krydderier, der giver et virkelig skønt pift til sådan en gulerodssalat. Velbekomme!




Marokkansk gulerodssalat med mandler og persille (stort salatfad):

  • ca. 600 g blandende kulørte gulerødder
  • et lille rødløg
  • 1 potte persille
  • 1 håndfuld mandler (ca. 35 mandler)
  • 1 stor håndfuld sultanarosiner
  • 2 spsk god olivenolie
  • 3 spsk citronsaft
  • 1,5 tsk honning
  • 1,5 tsk kanel
  • 1 tsk kardemomme
  • 0,5 tsk spidskommen
  • 1/4 tsk allehånde
  • 1/4 tsk salt
Kom mandlerne på en varm tør pande og rist dem til de dufter og begynder at tage lidt farve. Lad dem køle af og hak dem groft. Skrub gulerødderne og skær dem i tynde skrå skiver. Skær rødløget i tynde halve ringe og hak persillen groft. Pisk olie, citronsaft, honning og krydderier til en dressing og vend den sammen med gulerødder, rosiner, løg og det meste af mandler, persille og rosiner i en store skål. Hæld salaten ud på et salatfad og pynt med de resterende rosiner, persille og mandler. Lad gerne salaten trække på køl en times tid inden servering, så krydderierne rigtigt kan komme til deres ret.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar