tirsdag den 22. december 2015

Bagt grøntsagsfad med frisk koriander

Kan I lide frisk koriander? Det er lidt sådan en ingrediens, der deler vandene, og jeg mener at have læst et sted, at det faktisk har en fysisk forklaring, om man er på for- eller imod-holdet. Alligevel synes jeg, det er en smag, som man også kan lære at holde af - og lad mig bare afsløre: Jeg er tosset med det (nu)! :-) 
Her har jeg kommet det i en lækker bagt grøntsagsblanding, som jeg serverede med nogle hjemmelavede falafler. Velbekomme!



Bagt grøntsagsfad med frisk koriander:
  • 1 stort løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1 stor aubergine
  • 1 squash
  • 1 stor rød peberfrugt
  • 500 g cocktailtomater (eller andre søde tomater)
  • 1 stor potte koriander
  • 2 + 2 spsk olivenolie
  • saft af fintrevet skal af en økocitron
  • salt
Skær løget i tynde både og hak hvidløgsfedene. Skær aubergine og squash i kvarte tykke skiver og peberfrugten i store tern. Vend løg, hvidløg, aubergine og squash sammen med 2 spsk olivenolie på en bageplade med bagepapir. Drys med salt. Bag grøntsagerne ca. 30 minutter ved 200 grader.
Skær imens tomaterne i kvarte og lav en dressing af de sidste 2 spsk olivenolie, citronsaft og -skal og salt. Hak korianderen groft og rør den i (alternativt kan du også gemme den og drysse den ovenpå til sidst). Lad de bagte grøntsager køle helt af og vend dem så med tomaterne og dressingen. 

Server retten som tilbehør til fx falafler eller arabiske frikadeller

Ingen kommentarer:

Send en kommentar