torsdag den 17. december 2015

Sunde proteinrige kafferuder

Praktikken er overstået og jeg skal tilbage til Aarhus - og i den forbindelse har jeg forsøgt at tømme ud i køkkenskabene. Blandt andet har jeg haft en frygteligt masse kikærter liggende. De er blandt andet blevet brugt på falaflerne forleden, og så lavede jeg som eksperiment disse små sunde kafferuder, der er uden sukker, mel eller mælkeprodukter. De har en dejlig mild smag af kaffe og er ikke oversøde. Perfekte som en sund snack! Velbekomme :-)



Kikærte-kafferuder (ca. 35 stk.):
  • 400 g tørrede kikærter, udblødt og kogt
  • 3 æg
  • 2 dl vand
  • 70 g kokosolie, smeltet
  • 2,5 spsk kaffe opløst i 2 spsk vand
  • 2 spsk flydende sød
  • 0,4 tsk salt
  • 1 tsk vanillepulver
  • 2 tsk bagepulver
Blend de kogte kikærter med æg og vand til en ensartet masse uden klumper (jeg måtte gøre det ad to omgange, for at blenderen kunne klare det). Rør så kokosolie, kaffe, salt, sødemiddel, vanille og bagepulver i. Smag evt. om du vil have dejen sødere eller med stærkere kaffesmag. Smør dejen (som er ret tyk!) ud på en bageplade med bagepapir i ca. 1 cm tykkelse og bag kagen ca. 35 minutter ved 200 grader. Lad den køle let af og skær den så ud i ruder ved at skære skråt diagonalt i begge retninger. 

Velegnede til nedfrysning!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar